I dag har man fem års reklamasjon på nybolig, i tillegg til garantibestemmelsen som varer like lenge. Nå kan garantien kuttes fra fem til to år etter forslag fra et offentlig utvalg som evaluerer bustadsoppføringslova.

Hvis entreprenøren ikke har mulighet til å rette manglene eller betale erstatning for reklamasjonssaker, ved konkurs for eksempel, tar garantisten seg av det i fem år.

Man kan klage på mangler i fem år etter at man har overtatt. Hvis parketten sprekker opp eller listene løsner, kan du reklamere til selger, be om prisavslag, erstatning, heving eller lignende.

Forbrukerombudet reagerer på at garantitiden kortes ned, og er redd forbrukerne vil kunne lide store tap.

Hva blir ytterste konsekvens for forbrukeren?

— Du kan stå der med et helt rettmessig krav uten å ha noen å rette det mot. Det er ikke helt uvanlig at en del entreprenører går konkurs. Det skjer at man investerer i byggeprosjekter med lav aksjekapital. Dette er en viktig sak hvor forbrukerhensynene må veie tyngre enn det er lagt opp til i forslaget, sier Tonje Hovde Skjelbostad, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Nyboligene går unna:

Finner ofte feilene innen to år

Et av utvalgets argumenter er at man ofte finner feilene innen to år. De mener også at forbrukerne kan spare penger, at regningen for garantisten havner hos forbrukeren som kjøper nybolig.

Oppdager man ikke feilene ganske fort etter at man har flyttet inn?

— Det kan man jo, men det er ikke alle feil som oppdages tidlig. Da blir konsekvensene ganske store. En del krav oppstår i de tre siste årene av garantitiden, sier Skjelbostad.

IMOT FORSLAGET: Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet. Foto: Junge, Heiko

Kostnadene virker ikke urimelig høye med tanke på summene man legger i kjøkkeninnredning, parkett og garderobeløsninger, mener Forbrukerombudet.— Vi er ikke fornøyd med at noen forbrukere skal kunne lide store tap for at utbygger skal spare litt pr. bolig. Den lille kostnaden gir deg en viktig sikkerhet hvis ulykken er ute år tre eller fem.

Garantitiden hindrer nye boligprosjekter, mener entreprenører utvalget har snakket med, fordi penger bindes til ferdige prosjekter.

Kan bli billigere boliger

Baard Schumann, administrerende direktør i Selvaag Bolig, er i utgangspunktet positiv til forslaget. Som styremedlem i Boligprodusentenes Forening ser han at garantien ikke har vært noe problem for de største aktørene, men for de mindre aktørene har de vært en utfordring å stille garantiene.

— De store selskapene har kunnet kjøpe en forsikring for garantien. Ut ifra et forbrukerperspektiv vil kortere garanti kunne føre til økt konkurranse. Det mener jeg det er positivt , sier Schumann.

KONKURSGARANTI: -Forbrukeren har i liten grad krevd penger gjennom garantien. Det er i prinsippet en konkursgaranti, sier Schumann i Selvaag. Foto: Selvaag

Økt konkurranse ved at penger kan frigjøres til å kjøpe nye tomter og starte nye prosjekter.— Er det ikke forbrukeren som betaler for garantien uansett?

— Det blir i og for seg forbrukeren som betaler den, det kan du si. Konkurransen på pris på boligene er tøff i for eksempel Hamar, Kongsvinger og Haugesund. Enhver kostnad på toppen gjør det vanskeligere for forbrukeren å kjøpe boligen. Realiteten mange steder er at det er en utfordring å holde prisene nede, sier Schumann.

Hvis garantitiden kuttes ned, vil boligene bli billigere også?

— I utgangspunktet bør kostnaden kunne gå ned. Det bør være et konkurransefortrinn, sier Schumann.

Kjell Kvarekvål, direktør for markedskommunikasjon i JM, sier garantitiden ikke har vært en kampsak for dem, men at han ser at den har vært en hemsko for mindre aktører.

Kan boligene bli billigere med kortere garantitid?

— Helt marginalt, vil jeg si.