KRISTIANSAND: Bilsenteret Sør AS har drevet såkalt kommisjonssalg fra lokalene i Sørlandsparken. Det betyr at bileierne overlot salget og markedsføringen til dem mot en kostnad.

I juli gikk selskapet til skifteretten og meldte oppbud. De oppga da selv at gjelden var 1,5 millioner kroner, og at de ikke var i stand til å dekke sine forpliktelser.

I kjølvannet av konkursen er politiet blitt koblet inn etter å ha blitt varslet av bostyrer, advokat Øystein Vikstøl.

– Jeg kan bekrefte at politiet har satt i gang etterforsking etter konkursen i Bilsenteret Sør AS, sier politiadvokat Hans Olav Røyr til Fædrelandsvennen.

Politiet har mottatt flere anmeldelser fra kunder av selskapet og det har vært avhør og ransakinger i saken.

Siktet for grovt underslag

Daglig leder, styreleder og eneeier i Bilsenteret Sør AS, Carl Andre Aaser Wiborg, er siktet for grovt underslag av penger tilhørende kunder av selskapet.

Videre er Wiborg siktet for grov økonomisk utroskap mot selskapet som driver på stedet nå, Agder Bilformidling AS. Her er han daglig leder og eneeier, ettersom han i juli overtok aksjene til to øvrige eiere.

– Jeg ser på meg selv som uskyldig og jeg er blitt en brikke i et større spill, opplyser Wiborg i en redegjørelse sendt til Fædrelandsvennen.

Bostyrer Øystein Vikstøl omtaler virksomheten til Bilsenteret Sør As som «bevisst svindel». Foto: Rune Øidne Reinertsen

– Fikk nok

Bostyrer, advokat Øystein Vikstøl, opplyser til Fædrelandsvennen at Wiborg selv har levert boet en liste med 17 bileiere som ikke har fått oppgjør fra selskapet etter at bilene deres er solgt til nye eiere. Samlet utgjør dette 2,7 millioner kroner.

– Jeg har oppfordret bileierne til å anmelde forholdet, sier Vikstøl til Fædrelandsvennen.

Fædrelandsvennen har snakket med en kunde av Bilsenteret Sør AS. Han ønsker å være anonym, men forteller at bilen, en Toyota, ble solgt før påske. Det avtalte oppgjøret på vel 83.000 kroner kom aldri før konkursen i juli.

– Det er ikke den aller største summen, men i et vanlig småbarnsfamilie-budsjett, skal jeg love deg at du merker det, sier kunden.

Hver gang han purret på utbetaling, skal han ha fått forklaringer for hvorfor han ikke kunne få pengene. Det skal ha blitt vist til flere problemer, blant annet med korona og regnskapskontoret.

– Det var masse unnskyldninger rundt regnskap, og at de ikke hadde gjort det de skulle, sier kunden.

Etter konkursen har kunden levert en anmeldelse til politiet.

– Da hadde jeg fått nok, sier kunden.

– Bevisst svindel

Ifølge kommisjonsloven skal en kommisjonær holde kommittentens penger i en egen kasse, atskilt fra ordinær drift.

– Det er ikke opprettet noen kommisjonskontoer. Pengene er gått inn i driften, sier Vikstøl.

– Hva betyr dette for kravene til bilselgerne etter konkursen?

– Det betyr at de kun har uprioriterte krav i boet. Hadde det vært opprettet kontoer, ville bilselgerne ha fått sine penger og kommisjonæren sin kommisjon, sier Vikstøl.

Han legger til.

– Jeg ser på det som bevisst svindel, sier bostyreren.

– Håper å finne en løsning

Til dette svarer Wiborg:

– Dette må stå for hans regning. Jeg lar politiet og rettssystemet finne ut hva dette er.

– Hvorfor slo du Bilsenteret Sør As konkurs?

– Det gjorde jeg med fokus å sikre flest mulig kunders oppgjør og på bakgrunn av transaksjoner utført i selskaper, opplyser Wiborg.

Han peker på ikke navngitte tidligere samarbeidspartner, og hevder verken han, Bilsenteret Sør AS eller Agder Bilformidling AS har hatt noen økonomisk vinning i forbindelse med konkursen.

Wiborg bekrefter at ikke alle kunder til Bilsenteret Sør AS har fått oppgjør.

– Dette er noe jeg håper man skal finne en løsning på. Dette var en stor pådriver for at jeg slo firmaet konkurs, og oversikt er sendt fra regnskap på antall og summer, opplyser han.

Han avviser at det ikke var atskilte kontoer for bilsalg og oppgjør, slik bostyrer fastholder. Han opplyser også at de har svart kunder som purret på utbetaling ut ifra hva de har sittet på av informasjon der og da.

Fædrelandsvennen har også spurt Wiborg hvorfor bilselgerne ikke har fått pengene sine før konkursen, og hvor pengene er blitt av. Han har ikke svart direkte på dette, men hevder at det er flere siktede i saken, og at politiet og bostyrer vil avgjøre «deres rolle og vinning».

Politiet har ikke ønsket å bekrefte at det er flere siktede i saken.

Har solgt biler med heft

Bostyrer Vikstøl opplyser at så langt har 27 kreditorer meldt krav på vel 2,8 millioner kroner etter konkursen. Blant disse er både finansinstitusjoner og bilselgere. Han venter antall kreditorer vil øke kraftig.

Ifølge bostyrer er det også avdekket at Bilsenteret Sør AS ved salg ikke har gjort opp salgspanten bankene til forrige eiere hadde i bilen. Det betyr at nye eiere nå sitter med en bil med heft.

– Vi har funnet ut at det er tre kunder som sitter i denne situasjonen. Vi har arbeidet hardt for å redusere denne gruppen til minst mulig, vi håper fortsatt at ingen selgere/kjøpere skal bli lidende i det lange løp. Dette håper vi også er boet og politiets hovedprioritet, opplyser Carl Andre Aaser Wiborg.