Torbjørn Igland kjøpte tilbake sin fars livsverk. Foto: Baard Larsen

— Vi hadde veldig fin vekst i 2015. 20 prosents økning er vi fornøyd med, sier administrerende direktør Dag Erik Heier i Igland Industrier AS, Grimstad-selskapet som selger garasjer under merkenavnet Igland Garasjen. Han tilskriver noe av suksessen for fjoråret til nye regler som sier at man nå kan bygge garasjer eller andre bygg på under 50 kvadratmeter uten å søke, forutsatt at mønehøyden er under fire meter.

Dette underbygges av noe bedre salg av garasjer som ikke er søknadspliktige.

Ett merkenavn

Garasjer med 22 grader takvinkel er stort sett under fire meter, mens garasjer med 36 graders takvinkel stort sett er høyere.

— Tidligere solgte vi omtrent 50/50 prosent av garasjer med takvinkel på 22 og 36 grader. Nå utgjør garasjer med 22 grader eller mindre 55 til 60 prosent av salget, sier Heier. Den mest vanlige garasjestørrelsen er nå 6,20 x 8 meter, altså 49,6 kvadratmeter.

Les mer:

Andre i bransjen har ikke hatt samme vekst. Dermed skyldes ikke hele inntekstveksten fra 199 millioner til 239 millioner nye regler.

— 2015 var det første året der vi markedsførte oss under ett merkenavn. Samtidig var organisasjonen samkjørt, sier Heier.

I 2015 ble Grimstad Garasjen vraket som merkenavn til fordel for Igland Garasjen. Årsaken var at bedriften mener at det er lettere å forbinde navnet Igland med garasjer fremfor bynavnet - som jo også forbindes med mye annet.

Kjøpte farens livsverk

Historien bak den norske garasjegiganten er næringslivshistorie i Grimstad. Nere Igland etablerte Grimstad Garasjene i 1963. Det var lenge en suksessbedrift, men i 1992 gikk bedriften over ende.

Torbjørn Igland kjøpte tilbake sin fars livsverk. Foto: Baard Larsen

J.B. Ugland-konsernet overtok under navnet Ugland Industrier, og drev videre merkenavnet på Grimstad Garasjene.

Etter noen år startet Neres sønn, Torbjørn på nytt igjen og bygde opp en konkurrent under navnet Igland Garasjen.

Dermed var Norges to største garasjeprodusenter i Grimstad, Ugland og Igland.

Ugland var størst, men Igland gikk mye bedre økonomisk. I 2013 hadde Torbjørn Igland gjennom sitt familieselskap bygd seg sterk nok til å kjøpe tilbake farens livsverk og slå selskapene sammen. De avviklet Ugland Industriers ferdighusproduksjon og solgte takstolfabrikken. Den ligger imidlertid fortsatt vegg i vegg under navnet JaTak, og er fortsatt leverandør.

— Det er veldig hyggelig at det går så ba nå, sier Torbjørn Igland, som ikke ønsker noe fokus på seg selv i denne perioden. Han var lenge frontfigur, men har for mange år siden trukket seg tilbake fra den daglige ledelsen. Han er fortsatt eier og styreleder.

Flere ferdiggarasjer

Tre år etter overtakelsen går garasjesalget bra. Trenden er som nevnt at folk vil ha litt lavere garasjer enn for noen få år siden. Til gjengjeld ønsker kundene å gjøre mindre og mindre selv.

— Kundene kan velge mellom det vi kaller prekutt, altså at alt kommer ferdig kappet og kunden bygger garasjen selv. Det andre er ferdig elementer som kunder setter sammen og monterer selv. Det siste er ferdig montert. Kunden får en nøkkelferdig garasje, uten at å gjøre noe av arbeidet selv. Det siste blitt mer og mer vanlig, sier Heier. I tillegg merker vi stor etterspørsel etter grunnarbeid og betongarbeider som vi har startet med i år.

Både hovedkontoret og produksjonen ligger like ved E18 i Grimstad. Her jobber 75 fast ansatte og for tiden 15 innleide. I tillegg leier de inn 40 - 50 montører som setter sammen garasjer i hele Sør-Norge.